Elektriska känslor: De bästa nya elbilarna för 2024

I år kommer alla världens största tillverkare att visa upp en ny generation helelektriska modeller i alla pris- och storleksklasser. Eftersom många företag nu är inne på sin andra eller till och med tredje generation av elbilsteknik har man lärt sig mycket och mjukvaruupplevelsen har blivit mycket mer intimt integrerad i den fysiska hårdvaran under huden.

Om du funderar på att ta steget till en elbil kommer det nästan säkert att finnas en eller två modeller som faller dig i smaken i listan nedan.

Audi Q6 E-Tron

Audi Q6 E-Tron

Audi Q6 E-Tron

Audi Q6 E-Tron

2024 är ett stort år för Audi, med en myriad av nästa generations EV-modeller på väg. Och allt kommer att inledas med den efterlängtade Q6 E-Tron.

Denna medelstora SUV kommer att vara centrum för Audis reformerade utbud, inte bara på en helt ny plattform utan också med alla möjliga nya tekniska funktioner. Detta inkluderar en förnyad interiör med nya digitala gränssnitt och fräscha material.

För första gången kommer Audi att erbjuda en passagerardisplay, medan den nya generationens OLED-bakljus och Digital LED-strålkastare kommer att inleda en ny era av belysningsteknik. Den kommer att visas upp i sin helhet i början av året och börja säljas någon gång efter sommaren, så gör dig redo för vad som kan bli den nya standarden för elektriska SUV:ar.

Renault 5

Renault 5

Renault 5

Renault 5

Renault kan mycket väl vara det coolaste nya namnet inom elbilar 2024 med återfödelsen av sin ikoniska R5. Precis som nya MINI och Fiat 500 har Renault 5 E-Tech tagit stilen från 1980-talets kombi och omvandlat den till en ny elbil som är den första i en helt ny generation av Renault-modeller.

Renault 5 visades först i konceptform redan 2020 och produktionsbilen efterliknar konceptets detaljer, samtidigt som den erbjuder ett prisvärt men fortfarande mycket funky helhetspaket.

Porsche Macan EV

Porsche Macan EV

Porsche Macan EV

Porsche Macan EV

Porsches nya helt eldrivna Macan är nästa revolutionerande elbilsmodell som kommer 2024 och ersätter den populära bensindrivna modellen med en helt ny eldriven ersättare. Nya Macan kommer att vara dyrare än den nuvarande modellen, men den är också större och full av ännu mer teknik i kupén och ersätter en av Porsches äldre modeller.

Under skalet använder den samma banbrytande 800V elektriska arkitektur som Taycan, och bör kunna leverera upp till 380 miles räckvidd i den mer effektiva basmodellen.

De som vill ha alla klockor och visselpipor kan välja Turbo, som handlar om hastighet och når 100 km/h på bara 3,3 sekunder.

Volvo EX90

Volvo EX90

Volvo EX90

Volvo EX90

Det var den sjusitsiga Volvo XC90 som hjälpte Volvo att gå från att vara ett tråkigt mamma-pappa-märke till något mycket coolare, och den nya sjusitsiga EX90 kommer sannolikt att göra ungefär samma sak när den lanseras senare i år.

Den här helt nya eldrivna familje-SUV:n satsar stort på säkerhet och hållbarhet, men gör det med den typiska svenska coolhet som varumärket nu förknippas med. De digitala gränssnitten stöds av Google, som är integrerat direkt i systemet och ger tillgång till de bästa navigations-, assistent- och sökfunktionerna i bilvärlden.

Nya EX90 är också extremt ombonad och lyxig, vilket gör den till en familjebil som tilltalar lika mycket nu som den ursprungliga XC90 gjorde i början av 2000-talet.

Lotus Emeya

Lotus Emeya

Lotus Emeya

Lotus Emeya

Den nya Lotus-eran är redan här, med den massiva SUV:en Eletre som för närvarande säljs, men det är den salongsformade Emeya som kommer senare i år som ska översätta Lotus sportiga image med hållbar bilkörning ännu tydligare.

Med Emeya hoppas Lotus kunna konkurrera med Porsche Taycan och Audi RS E-Tron GT, två modeller som är ledande när det gäller att erbjuda ett fyrdörrars paket med extrem prestanda och lyx.

Lotus har inte bara gjort detta genom att bygga en elegant sedan, utan har också skapat en interiör som inte liknar någon av sina rivaler, med plyschmaterial, smarta designfunktioner och banbrytande teknik.

Porsche Taycan

Porsche Taycan

Porsche Taycan

Du tänker säkert att det här inte är en ny bil för 2024, men Porsche arbetar på några stora uppdateringar för sin sportiga elbil – nämligen att injicera över 1 000 hk i sitt nya Tesla Plaid-baiting-flaggskepp.

Porsche har redan börjat köra runt den på Nürburgring, samtidigt som man förhandsvisar ny teknik som kommer att användas för att hålla all kraft på marken. Detta inkluderar ett fjädringssystem i världsklass som, likt en McLaren 750S, är helt oberoende.

Faktum är att vi tror att det inte finns mycket på den här sidan av en McLaren som skulle kunna hålla jämna steg med nya Taycan när den kommer senare i år – din med fem säten, fyra dörrar och två stövlar.

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N kanske bara ser ut som en uppiffad version av den funky elektriska SUV:en, men skillnaden mellan de två är mycket mer dramatisk än du kanske tror.

Det här är Hyundais första helelektriska N-modell, och även om den fortfarande har två elmotorer och ett batteripaket mellan dem, kommer den att köra helt annorlunda än någon annan elbil som säljs i Storbritannien. Om du väljer rätt förarläge kommer Ioniq 5 N nämligen att visa en varvräknare på förardisplayen och börja utstöta ett ljud som påminner om i30 N hot hatchback.

Med paddlarna bakom ratten kan du sedan praktiskt taget växla, och när du gör det kommer elmotorerna att rycka till, vilket ger dig intrycket att den har gjort just det. I strävan efter att göra elbilar roliga att köra ligger Hyundai långt framme. Åh, vi glömde att nämna att den har över 600 hk också.

Cadillac Celestiq

Cadillac Celestiq

Cadillac Celestiq

Cadillac Celestiq

De amerikanska bilmärkena har aldrig varit särskilt subtila med sina lyx- eller sportbilar, men Celestiq är något på en helt annan nivå. För sin första generation av elbilar bestämde sig General Motors – företaget bakom Chevrolet, Cadillac och GMC – för att gå all in och skapa några vilda maskiner.

Denna konceptbilsliknande lyxsalong är enorm, nästan 6 meter lång, och kommer att kosta över 300 000 dollar – jämförbart med Bentleys, Maybachs och till och med Rolls-Royce i instegsklassen. Man hoppas kunna konkurrera genom att erbjuda ännu mer överdådighet och personalisering än de ovannämnda bilarna, samt en närvaro på vägen som inte liknar något annat som säljs.

Celestiq är ett extremt exempel på vad amerikanerna kan göra om de kastar försiktigheten för vinden – det finns ingen subtilitet här, och vi är alla för det.

Måste Läsas

Liknande Artiklar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here