8 mikromärken av klockor som är inställda på att bli mainstream

För kanske ett decennium sedan skulle tanken på att en bra mekanisk klocka skulle kunna vara en seriös investering eller tillverkas av ett företag som inte också var ett globalt varumärke ha varit fantastisk. Riktig klocktillverkning var förbehållet mestadels Schweiziska, historiska företag som tog bra betalt för sina produkter – produkter som estetiskt sett sällan avvek från det beprövade och testade. Priserna – som ofta drevs av det förmodade behovet av enorma reklamkampanjer – krävde trots allt att de hittade en så bred marknad som möjligt.

Men vilken skillnad några år kan göra. Om kvartskrisen i början av 1970-talet tog de internationella storheterna i klockvärlden på sängen så ser det ut som om de står inför en liknande utmaning nu, precis som modejättarna undermineras av uppkomsten av ofta mer spännande oberoende märken med insiderkännedom.

Vertex
Vertex

Det är naturligtvis internet som har gjort detta möjligt. Det innebär att mikrovarumärken kan hitta en publik utan att behöva spendera enorma summor på reklam, utan att behöva producera i stora mängder eller utan de 300-procentiga marginaler som juvelerare förväntar sig. Folk kommer att köpa klockor online nu. Det är också en återspegling av det faktum att om de stora kanonerna en gång hade tillgång till tillverkarna av olika viktiga komponenter, särskilt urverk – och, för den delen, teknikerna som kunde tillverka klockorna – innebär nu en öppnare marknad att dessa är mycket mer tillgängliga för alla som vill lansera sitt eget klockmärke.

Det är som hönan och ägget, men de stora kanonerna har tagit produktionen in-house – att tillverka sitt eget urverk har fortfarande en viss cachet – så dessa komponenttillverkare kastar ut sitt nät bredare för affärer nu också. ”White label”-tillverkare har länge varit något av en smutsig hemlighet i Schweiz – nu kommer de in från kylan.

Fears
Fears

Resultatet? En uppsjö av små, oberoende klockföretag som tillverkar riktiga klockor – med safirkristallglas, automatiska mekaniska urverk och resten – men, vilket är avgörande, också med en estetik som ligger något utanför mainstream. De behöver faktiskt sin egen distinkta ”look” för att kompensera för sin brist på varumärkeskraft.

Därför har det aldrig varit lättare att hitta en klocka som varken är klassisk, retro eller uppenbart ”lyxig”: det finns mer färg, mer form- och storleksvariation, mer udda, till och med lite kul. Allt detta är bra för klockvärlden i stort. Det är faktiskt lätt att hävda att de stora kanonerna har varit tvungna att svara med samma mynt och själva hitta en djärvare och mer distinkt designfilosofi. Varför skulle Rolex annars släppa en ”emoji”-klocka?

Studio Underd0g
Studio Underd0g

”I motsats [till de globala aktörerna]”, säger Nicholas Bowman-Scargill, VD för Fears, ett sådant ”mikrovarumärke”, ”behöver ett litet varumärke inte designa genom kommitté. Man kan ha personlighet. Man kan ta risker. Och det passar en yngre generation som är mer öppen för att inte ha på sig det som alla andra har på sig. Titta på ginbranschen, till exempel, jämfört med för ett decennium sedan. Samma sak händer inom klockbranschen.”

”Det vi ser är, tror jag, vad som hände med streetwear-märken inom mode – de var nischade under en lång tid, undergrävde mainstream, innan de slutligen formade den. Det samma kommer att hända med klockor.” – Giovanni Moro, medgrundare av Unimatic

”För vissa av de exklusiva varumärkena är det för enkelt att förlita sig på den klassiska affärsmodellen för att bygga upp lyxvarumärken som tjänade dem så väl under förra århundradet. Vissa försöker vara mer moderna. Men faktum är att det finns en konsument som helt enkelt inte gillar det föråldrade begreppet ’lyxvaror’ längre”, säger Moro.

anOrdain
anOrdain

Det är en konsument som i allt större utsträckning också ser sin klocka som en del av ett bredare intresse för design, konst och modern kultur. Numera är ju en klocka egentligen inte till för att visa tiden. Nu uttrycker den inte lyx, utan kanske coolhet. Visst, även om många klockor från mikrovarumärken kan vara solida och pålitliga, handlar de inte om att köpa in sig i ett arv. De handlar om att köpa in sig i nuet.

Vill du gå ombord på rörelsen och hitta din nästa vardagsklocka? Kolla in nischklocktillverkarna nedan innan de blir mainstream.

8 mikromärken för klockor som du borde känna till

Unimatic

Unimatic UC1
Unimatic UC1

Klockentusiasterna Simone Nunziato och Giovanni Moro grundade Unimatic 2016 när de studerade industridesign i sin hemstad Milano.

Utseendet på deras klockor är strikt minimalistiskt: matta ytor, betonggrått, och dykarklockan Modello Uno med blank ram är tänkt att bli en framtida klassiker.

Kolla in deras olika samarbeten – Nigel Cabourn, Massena Lab, till och med Svampbob Fyrkant – också.

Vertex

Vertex M100A
Vertex M100A

Vertex är kanske snarare ett varumärke som återuppstått och är det utilitaristiska klockföretag som lanserades av Don Cochrane, vars farfar Henry Lazarus låg bakom utvecklingen av kaliber 59 för försvarsdepartementet under andra världskriget – något som skulle bli en av de så kallade ”Dirty Dozen” av mycket samlarvärda militära klockor.

Fears

Fears Brunswick 40 copper salmon
Fears Brunswick 40 Copper Salmon

Fears första inkarnation kan dateras tillbaka till 1846, men Edwin Fears ättling Nicholas Bowman-Scargill – en gång i tiden urmakarlärling hos Rolex – gav den nytt liv 2016, med ett orubbligt fokus på en modern klassiker och på något sätt mycket engelsk stil.

Det innebär kuddboetter, pipettvisare och champagne- eller laxfärgade urtavlor.

anOrdain

AnOrdain Model 2 Racing Green
AnOrdain Model 2 Racing Green

Det här skotska varumärket har fått ett välförtjänt rykte för sina utmärkande detaljer. Boetterna och urtavlorna är enkla nog, men visarna designas och färdigställs internt och urtavlorna är gjorda av en glänsande emalj, opak eller rökfärgad (graderad ljus till mörk från mitten).

Det är den typ av detaljer som vanligtvis bara finns på mycket dyrare klockor.

Serica

Serica 6190 Commando
Serica 6190 Commando

Det är den grafiska enkelheten hos det franska märket Sericas klockor som slår dig först – det är svårt att ens hitta företagets namn på någon av urtavlorna.

Grundarna Gabriel Vachette och Jerome Burgert säger att de vill att människor ska fokusera på sina klockor som objekt, inte som statusmarkörer. Dessa fält- och dykarklockor har en tydlig känsla av mitten av århundradet.

Autodromo

Autodromo group b
Autodromo group b

Det italienska märket Autodromo har inspirerats av instrumentbrädorna på gamla sportbilar – och kallar sig själva för ”instrument för bilkörning” – och lanserades 2011 med några av de djärvaste urtavlorna som finns.

Dess blandning av stark grafik och djärva färgkombinationer (tänk rosa på turkos eller gult på svart) gör klockorna omedelbart igenkännliga. Group B är en annan framtida klassiker.

Baltic

Baltic Tricompax Panda
Baltic Tricompax Panda

Baltic grundades 2016 av Etienne Malec och har snabbt blivit ett av de mer högprofilerade mikrovarumärkena – namnet syftar på Malecs fars rötter på Polens nordkust. Varför är det så? Baltic verkar ha tagit över marknaden för en mer 1940-50-talsinspirerad stil.

Med andra ord erbjuder de en vintageklocka, som deras utmärkande HMS001, som du inte kan hitta som en riktig vintageklocka.

Studio Underd0g

 Studio Underd0g Pink Lem0nade
Studio Underd0g Pink Lem0nade

Alla klockföretag som har mage att färga en av sina modeller efter vattenmelon (det vill säga i rosa och livfullt grönt) och sedan utforma indexen efter kärnorna får vår röst.

Mint Choc Chip är en annan inspirationskälla. Gimmick? Inte alls. Grundaren Richard Bencs Bicompax-modell är en i övrigt klassisk handlindad kronograf.

Måste Läsas

Liknande Artiklar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here