8 Gymalternativ som hjälper dig att komma i form 2024

Om du är en av de många som tecknar ett medlemskap på ett gym – påhejad av oändliga budskap på sociala medier – är risken stor att du inte använder det månaden efter. Och vet du vad? Det är helt okej. Klandra inte dig själv för det. Med så många yttre påfrestningar nuförtiden kommer det säkert att finnas tillfällen då du inte kan följa den strikta träningsplan som du har satt upp för dig själv i hopp om omedelbar framgång.

Det kan vara så att du är bättre lämpad för en annan typ av träning. Något som kanske inte ens känns som träning, men som ändå förbränner samma kalorier, stärker musklerna och ger den viktiga mentala lättnaden. Oavsett om det kombineras med ett gymprogram eller görs separat, här är några annorlunda alternativ för att hålla dig i form i år.

Löparklubbar

Löparklubbar

Du kan inte gå runt i en stad en vardagskväll utan att stöta på en löparklubb. Populariteten för att springa i grupp har exploderat de senaste åren och det är inte svårt att förstå varför. Det finns en trygghet i att vara många och det finns också en mjuk ansvarsskyldighet.

Att springa som en del av en avslappnad löparklubb varje vecka är en bra introduktion till löpning. Löpningarna äger vanligtvis rum en kväll efter arbetstid, distanserna hålls korta och tempot tenderar att vara bekvämt, vilket innebär att du fortfarande kan prata medan du springer och lägga till ett socialt element som får tiden att gå.

Håll utkik efter bar- och bryggerianknutna löparklubbar nära dig. Ibland får du en gratis drink i slutet av loppet. Om kvällarna inte är idealiska finns det alltid den beprövade och testade parkrun på lördag morgon. Ett populärt träningsfenomen av en anledning.

Trailrunning

Trailrunning

Det kanske förvånar dig att många löpare tycker att traillöpning är skonsammare för benen än standardlöpning på hårt underlag. En 10 km-löpning där du upprepade gånger springer på trottoaren kommer att kännas mycket annorlunda jämfört med samma distans längs ojämna stigar, som kan innebära att du måste gå uppför branta backar, navigera på ojämna ytor och hoppa över ett och annat gap. Trailrunning är intressant för dina fötter och använder olika muskler i dina ben.

Trailrunning har också andra fördelar på grund av dess geografiska karaktär. Att springa utomhus i en skog eller på landsbygden innebär att du andas in renare luft. All träning ute i naturen har också visat sig vara bra för sinnet och din mentala hälsa.

Rucka

Rucka

Rucking har inget med rugby att göra i det här fallet, utan är en träningsform med ursprung i militären, där man går en sträcka med en viktad ryggsäck (därav namnet).

Träningen är relativt skonsam beroende på i vilken takt du går, men den extra vikten bidrar till att stärka musklerna, förbränna fler kalorier än vid en vanlig promenad och öka belastningen på hjärt-kärlsystemet genom att successivt förbättra syreupptagningsförmågan. Rucking är också förknippat med förbättrad balans.

Till skillnad från andra träningsaktiviteter behöver du inte investera i avancerad utrustning – allt du behöver är bekväma skor, något du kanske redan går eller springer i, och en bekväm ryggsäck. Själva vikten kan vara allt från en hantel till burkar med bönor.

Klättring

Klättring

Om du verkligen vill bryta dig ut ur din komfortzon i år ska du leta upp din lokala klättervägg och boka en introduktion. Få aktiviteter är så skrämmande i början men sedan beroendeframkallande som klättring och bouldering.

Hälsofördelarna är många. Det är en riktig helkroppsträning, så musklerna i över- och underkroppen får jobba hårt, och även fingerstyrka krävs för att klättra upp för höjder.

Mentalt är klättring också extremt bra för dig. Mental smidighet, problemlösning och stressdämpande egenskaper gör ett besök på din lokala klättervägg till ett måste.

Kampsport

Kampsport

Om du kan samla mod till att gå in på ditt lokala boxningsgym en januarivardag för ett av deras standardpass på 5 pund (priserna kan variera, men det är oftast en femma), så är det en prestation. Boxningsgym kan vara skrämmande platser, men när du väl är där är det nästan omöjligt att hitta ett bättre, mer tillfredsställande och givande träningspass.

Kampsporter är naturligtvis inte begränsade till boxning. Den legendariske kocken och programledaren Anthony Bourdain sa att jiu-jitsu helt förändrade hans liv. Kickboxning är ett annat alternativ, liksom MMA eller traditionell kampsport.

Du behöver inte utsätta dig för fara, men disciplinen och känslan av att ta sig utanför sin komfortzon som kommer med kampsporter är oöverträffad. Och då har vi inte ens tagit hänsyn till fördelarna med kondition och styrka.

Yoga

Yoga

Den goda nyheten är att du bokstavligen kan utöva yoga var som helst nu. Denna urgamla disciplin har tagit över och studior finns nu i de flesta städer. Om du inte kan ta dig till en studio är YouTube din bästa vän. Miljontals tittade på Yoga With Adriene under pandemin och för många fastnade buggen.

Yoga förbättrar styrka, balans och flexibilitet och förknippas också med lindring av muskelsmärta och artrit. Det är avslappnande, anses förbättra sömnen och är bra för sinnet också. Använd yoga som en plattform för annan träning.

Padel

Padel

Den tennisliknande sporten har sitt ursprung i Mexiko och har vuxit explosionsartat i Europa under de senaste åren, och har visat sig vara näst populärast i Spanien och Skandinavien.

Många beskriver sporten som beroendeframkallande och det är lätt att förstå varför. Padel är i princip en tillgänglig version av tennis, med längre rallyn tack vare underarmsserver och att bollen tillåts studsa mot banans glasfiberväggar. Till skillnad från tennis där serveringsförmågan i stort sett avgör förmågorna och spelbarheten i ett spel, kan du enkelt förstå padel på fem minuter.

Superkul, lättillgängligt och på grund av de frenetiska mötena kommer du att bränna en hel del kalorier.

Simning i kallt vatten

Simning i kallt vatten

Vi är alla medvetna om att simning i allmänhet är bra för din hälsa. Att ta längder i en lokal pool är bra för att bränna kalorier och förbättra din kondition samtidigt som påverkan på dina leder är minimal.

Men om du är ute efter extra fördelar kan du överväga att simma i kallt vatten. Det kalla vattnet vid utomhussimning sägs stärka ditt immunförsvar, minska inflammation och förbättra ditt allmänna humör och mentala välbefinnande.

Som med alla vattenbaserade aktiviteter ska du följa riktlinjerna för vattensäkerhet och helst simma under uppsikt av en livräddare.

Måste Läsas

Liknande Artiklar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here