februari 24, 2024

7 av de viktigaste pilotklockorna genom tiderna

Bästa pilotklockorna

Moderna pilotklockor är egentligen inte gjorda för flygare längre, trots att de har kvar alla de viktiga egenskaper som gjorde dem till verktygsklockor från första början. Framsteg som elektrisk navigering har i stort sett gjort tanken på att bara använda papper, penna och räknestickan på din pålitliga Breitling för att göra viktiga beräkningar föråldrad, medan de flesta piloter faktiskt väljer kvartsmodeller på grund av deras noggrannhet.

Trots att pilotklockor nu inte längre är kopplade till de cockpits som skapade dem från början, berättar pilotklockans utveckling historien om våra försök att ta oss upp i luften, från Alberto Santos-Dumonts önskan att göra sig av med sitt fickur till kommersialiseringen av internationella resor som orsakade uppkomsten av dubbla tidszoner. Här kartlägger vi de viktigaste ögonblicken i pilotklockans historia genom sju modeller som var de mest innovativa. (I alla fall enligt vår mening…)

Cartier Santos (1904)

Cartier Santos WSSA0009
Cartier Santos WSSA0009

 

Trots att Cartier Santos inte alls ser ut som en pilotklocka var den designad för att vara just det. Den tillverkades av Louis Cartier för hans vän Alberto Santos-Dumont, en våghalsig aeronaut som byggde flygmaskiner. Santos-Dumont bad Cartier att skapa en klocka som han kunde bära på handleden i stället för att behöva leta efter ett fickur när han flög en av sina skapelser.

Resultatet blev det första armbandsuret och den första pilotklockan. Det ursprungliga lilla uret med fyrkantig boett har gått förlorat men dess arv är tydligt i de minimalistiska linjerna i dagens design.

Zenith Montre d’Aeronef Typ 20 (1909)

Zenith Pilot Typ 20 Extra Special Automatisk 40mm
Zenith Pilot Typ 20 Extra Special Automatisk 40mm

 

Tack vare Santos-Dumont och bröderna Wright uppstod gentlemannapiloternas tidsålder. Och de som hade pengar och en gnutta galenskap ville få sina namn förevigade i historieböckerna. En som lyckades var Louis Blériot, som var den första mannen att flyga över Engelska kanalen. På handleden hade han en Zenith, som cementerade den schweiziska klocktillverkarens koppling till flyget.

Den tjänade också som inspiration för 1939 års Montre d’Aeronef Type 20, det kronometriska instrument som senare utformades för franska flygplans cockpits.

Longines Lindbergh Hour Angle Weems (1930-1)

Lindbergh Hour Angle-klocka L2.678.4.11.0
Lindbergh Hour Angle-klocka L2.678.4.11.0

 

Denna spännande klocka togs fram av flygaren Charles Lindbergh, som flög över Atlanten 1927, som en förbättring av kommendörkapten Philip Weems tidigare navigationssystem, som också tillverkades av Longines. Weems uppfann en oberoende justerbar sekundring som gjorde det möjligt för piloterna att synkronisera sina klockor med radiotid utan att stoppa sekundvisaren.

Det fanns inga radiosignaler över havet vid den här tiden, så Lindbergh utvecklade en klocka som kunde beräkna longitud med hjälp av tiden, timvinkeln och en sextant (som alla ingick i klockan) med hjälp av en nautisk almanacka för att fastställa skillnaden mellan civil tid och soltid.

Det är ett imponerande navigationsverktyg som dessutom ser ganska fantastiskt ut. Säg bara inte till någon att du inte är helt säker på hur du ska använda den.

Beobachtungsuhren/B-UHR (1941)

Laco tysk pilotklocka 42 mm
Laco tysk pilotklocka 42 mm

 

Dessa observationsklockor designades för Hitlers nystartade Luftwaffe och var avsedda att bäras av planets navigatör. De var 55 mm stora men definitivt utformade för att bäras på handleden.

Dessa klockor skapade formspråket för den moderna pilotklockan: de stora, lättlästa arabiska siffrorna, lökkronan som kunde justeras med handskar på, triangelmarkören klockan 12 flankerad av två prickar, självlysningen, den antimagnetiska balansen och den långa remmen så att den kunde bäras över kläderna.

Tillverkade av A Lange & Sohne, Laco, Stowa , Wempe och IWC, deras historia må vara grumlig men deras estetik har bestått.

Breitling Chronomat (1941) & Navitimer (1957)

Breitling Navitimer 1 B01 Kronograf 46 AB0127211C1A1
Breitling Navitimer 1 B01 Kronograf 46 AB0127211C1A1

 

Du kan inte prata om Breitlings banbrytande Navitimer utan att nämna dess föregångare, Chronomat. År 1940 ansökte Breitling om patent hos den schweiziska regeringen för en cirkulär räknesticka som kunde användas tillsammans med ett armbandsur. De sålde bra men när Breitling skulle uppdatera den bestämde man sig för att skapa en klocka som verkligen kunde vara användbar för kommersiella piloter – och Navitimer var född.

Den nya klockan hade en logaritmisk skala, som har sina rötter i 1600-talets Skottland och en astronom vid namn John Napier. Den anpassades av matematikern Marcel Roberts för att mäta de tre viktigaste enheterna för piloter: STAT för standard mileage, KM för kilometer och NAUT för nautiska mil. Kombinationen av dessa tre enheter gjorde att piloterna enkelt kunde göra komplicerade beräkningar, t.ex. medelhastighet och bränsleförbrukning.

Det är ganska värdelöst för oss civila nu när vi alla har mobiltelefoner, men om du äger en och inte vill se dum ut kan det här avsnittet på FHH:s webbplats vara värt att läsa.

Rolex GMT-Master (1954)

Rolex GMT Master 16750
Rolex GMT Master 16750

 

Det här är klockan som introducerade den dubbla tidszonsfunktionen för världen. Eftersom flygresor blev allt vanligare var denna funktion användbar för dem som behövde hålla koll på hemtiden och den lokala tiden. Piloter var särskilt förtjusta. Den tillverkades inte för Pan-Am, som vissa gärna hävdar, men det amerikanska flygbolaget bad Rolex att bli den officiella klockan för deras piloter – vilket ledde till den nu ikoniska röda och blå ramen, känd bland samlare som ”Pepsi”.

GMT-Master har sedan dess efterträtts av GMT-Master II, som lade till en tredje tidszon tack vare oberoende tim- och 24-timmarsvisare som lämnar ramen fri för en extra tidszon.

Bremont MBI (2007)

Bremont MBI (2007)
Bremont MBI (2007)

 

Den här modellen förändrade inte pilotklockan exakt, men den tog den verkligen till nya höjder. År 2007 frågade det brittiska företaget Martin-Baker, världens ledande tillverkare av katapultstolar, det brittiska varumärket Bremont om de kunde skapa en mekanisk klocka som kunde motstå trycket från en katapult som skjuts ut från ett stridsflygplan.

För dem som inte har upplevt detta är det tydligen en av de värsta upplevelserna man kan utsätta en människokropp för på grund av de 15-19 G som den måste utstå. Klockan var tvungen att klara samma hårda tester som sätena utsattes för – extrem höjd, temperatur och vibrationer – och även själva utskjutningen.

Bremont skapade MBI, en extremt tuff klocka med en boett i tre lager, patenterad antichockmontering och inre riktad boett. Vanliga dödliga kan lägga vantarna på en MBII eller MBIII, men MBI är bara för dem som faktiskt har varit tvungna att dra i utskjutningshandtaget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *